Media Times Review    Google   
___








общество и изкуство
 

Мая Дерен в отражението на кино-авангарда
Йоана Павлова

Романтика по целия свят
Латиноамериканските сапунени сериали обикалят света и предизвикват сензация в далечни страни като Полша, Русия и Индонезия. Каква е тайната им?
Ибсен Мартинес

Елиас Канети. Отговор на едно писмо
"Елиас Канети. Отговор на едно писмо" е филм без Канети (физически) и без неговите спомени. И същевременно абсолютно изпълнен с Канети и неговите спомени. С черно-белите улици на някогашен Русчук, цъфващите като рози еврейски песни в двора на семейство Ардити, вълците на фантазията, измамната природа на фотографията и огледалата, ужасяващият вестник, тълпата, и пак тълпата, виенският Пратер, детския страх, любовта към трите думи fuego (огън), creatura (дете), coredor (човек, който се мотае), невъзможността да се затворим пред смъртта...
Андроника Мартонова

Киномагът Станли Кубрик
За мен Кубрик ще си остане не музеен експонат, а мъдър и необикновено талантлив съвременник, чието творчество тепърва ще се преоткрива и дооценява, за да радва и в бъдеще истинските ценители на киното. Те няма да го забравят и ще се връщат към постиженията му не само по юбилейни поводи, а винаги, когато изпитват нужда от общуване с проверените и безспорни образци на седмото изкуство, каквито всъщност са и кинотворбите на Станли Кубрик.
Борислав Гърдев

За любовта и други лудости
“Любовта е лудост” е може би единственият фестивал, който познавам, така да се каже, от самото му начало. Едно време семейството ми не разполагаше нито с видео, нито с кабелна телевизия, така че единствената възможност да гледам нещо различно от огризките на софийската кинопрограма, беше тази една седмица в края на август и началото на септември.
Йоана Павлова

Gorillaz: Да останеш (не)реален
Gorillaz е виртуална банда. Тя просто не съществува. Нейните четирима членове (2D, Мърдок Никалс, Ръсел Хобс и Нудъл) са въображаеми. Групата обитава Kong Studios, във висока планина в Есекс, североизточно от Лондон. Но в действителност в Есекс няма никакви планини. И групата съществува единствено, за да създава музика, да изработва видео клипове, да прави ремикси и да бъде ремиксирана.
интервю на Нийл Геймън

От белия екран на белия лист и обратно
Киното на Далечна Азия все по-настойчиво пристъпва върху белия екран. Върху белия лист обаче все още има празни полета, които могат да бъдат запълнени с различни рефлексии и изследвания по повод “йероглифа на киното”. Голяма част от статиите “за” и “по повод” на източните филми се намират в специализираните филмови издания и в Интернет пространството. Книгите от същата тематична сфера са далеч по-малко и подобно на статиите представят киното на Азия чрез познатите класически киноведски подходи.
Радина Димитрова, Андроника Мартонова

[за една изложба на флориан талхофер]
Откакто се проведе онази прословута лекция на Питър Гринауей по времето на София Филм Фест, всички коментират бомбастичното изявление, че киното е мъртво. В известен смисъл, новите дигитални технологии наистина ще сложат / слагат край на медиите - такива каквито ги познаваме. “Ако някой иска да разказва истории, трябва да стане писател”, твърди авторът на “Тълс Лупър”.
Йоана Павлова

“Новите” зрители са “телевизираните” зрители
Известно е, че немалка част от телевизионната аудитория признава пред себе си, че следенето на серийните филми по телевизията води до затъпяване. И въпреки това продължава да ги гледа. Може да изглежда парадоксално, но масово-културният характер на сериалите в известна степен ни възвисява с възможността после да изказваме недоволството си от техните качества. А и заставането пред телевизора за поредния филм е най-лесният начин да разрешим въпроса за свободното време, без да си създаваме умствени проблеми.
Владимир Михайлов

Музика на болката
Джазът е знакова система със свои вътрешни правила и своя вътрешна логика, която успява да промени смисъла на думите, смисъла на музиката и смисъла на изкуството. Но за разлика от тоталитарната култура тази знакова система не обезсмисля изкуството, напротив, създава чрез него нов живот, много по-дълбок и истински, отколкото този, който живеем в реалността.
Вероника Бикова

С помощта на чук: Към критика на гилдийната идеология
Александър Кьосев

Берлинале 2005
Разговор на Йоана Павлова с професор Божидар Манов по повод наскоро завършилия в германската столица кинофестивал

За българското кино – с обич и омерзение
Години наред за българското кино се говореше с едни и същи блудкави клишета, които постепенно толкова се изтъркаха от употреба, че престанаха да изразяват каквото и да било. Във всеки форум за кино могат да се срещнат дежурните скептици, за които няма по – хубави от старите филми и нищо ново не заслужава внимание.
Йоана Павлова

Кавичките на Джойс
Джойс ненавиждал кавичките, споделя неговата великолепна българска преводачка Иглика Василева. Ако сме малко по-романтични и доверчиви, бихме могли да причислим този факт към графата “капризите на гения”, но – познавайки Джойс, особено след прочитането на “Одисей”, това би било просто израз на лековерна наивност.
Митко Новков

Корейският кинофеномен, Им и Ким
Киното на Южна Корея има своите големи автори и велики филми. Най-емблематичните режисьори от Страната на утринната свежест, чиито имена знаят всички са доайенът класик Им Куон-Тек и носещият скандална слава Ким Ки-Дук.
Андроника Мартонова

За новото кино-потребление
Дали ще се сбъднат най-мрачните прокоби на антрополозите и зрителят ще заживее в едно мултиплицирано от филмите суб-битие? Или пък внезапно човечеството ще бъде изправено пред алтернативни форми на творчество и киното ще заговори на нови езици? Можем само да се надяваме да бъдем тези “нови” зрители, свидетели на бъдещето.
Йоана Павлова

Том Уейтс live
За мен най-после се сбъдна една отколешна мечта – преживях Том Уейтс на живо. Без шегички, без майтапи – жив-живеничък Том Уейтс, точно както всеки от нас го е виждал на CD-обложки, плакати или на кино. Не е напълнял, не изглежда и особено остарял, ако и вече да клони към шейсетте, гласът му е все така мощно продран, даже и косата му не е оредяла, за разлика от моята… Абе, катил.
Златко Енев

Спомен и мисли за българското кино
Заех чрез местната библиотека книгата на Ronald Halloway "Bulgarian Cinema" (1986). Споменава за изолация, национализъм, провинциализъм, дидактизъм, полу-професионализъм... А L.R.S. Bruce направо казва в един наръчник за източно-европейското кино от 1992: ”Българските филми се произвеждат, но ги няма - те са недостъпни не само за обикновения зрител, но и за специалистите”.
Лазарин Лазаров

Стоте най-велики романа на всички времена
Англичаните обичат да четат и, докато BBC се подготвя да разгласи любимите книги на нацията, The Observer състави свой собствен списък на най-важните белетристични произведения от последните 300 години.

Пол Остър - По високите въжета
Пол Остър е автор на "Левиатан", “Лунен дворец” (преведена на български), “Пророческа нощ”, новелите, познати като “Нюйоркска трилогия”: “Стъклен град”, "Духове" и "Заключената стая". Той e автор също и на сценариите за филмите “Дим”, “До посиняване” и “Лулу на моста”, където е и режисьор. През 1995 година на фестивала в Берлин филмът “Дим” е награден със Сребърна Мечка, специалната награда на журито, наградата на критиката и наградата на публиката за най-добър филм. Книгите му са преведени на 22 езика. Понастоящем Пол Остър живее в Ню Йорк със съпругата и двете си деца.

Уол Сонийка - портрет на един модерен човек
Wole Soyinka, роден на 13 юли 1934 в Исара, Западна Нигерия, е един от най-известните съвременни африкански автори. Спечелва популярност както с литературната си дейност, така и с намесата си в политическите процеси на Нигерия. Заради многобройните военни режими писателят е принуден да напусне Нигерия. Работи в престижни английски университети, отличен е с множество награди за литература и драматургия. През 1986 получава и най-голямото признание – Нобелова награда за литература.
Миглена Христозова

Фелини и Сименон – тайният диалог
В продължение на двадесет години кинаджията и писателят са разменяли по между си писма, преливащи от възхита и проницателност. Фелини и Сименон – те са толкова различни и същевременно толкова близки в кореспонденцията си. Споделяли са огорчения и надежди, страсти и отвращения. Разкривали са енигматичните си мисли за мистерията на творчеството и артистизма. И всичко това – без многобройни срещи. Точно обратното. Фелини и Сименон почти не се виждат и главно си пишат.

Завръщането на модернизма - MoMa
Берлин посреща Музея на модерното изкуството от Ню Йорк ( МоМа: Museum of Modern Art). За седем месеца творбите на Пикасо, Матис, ван Гог, Дали и много много други се завръщат в Европа. Над 200 произведения на модерното време. А Берлин е единствената спирка на Стария континент, където можем да се докоснем до тях.
Миглена Христозова (по матeриали от Die Welt и Die Zeit)

Солженицин на 85 години: Ликувай, Исаич
Солженицин навърши 85 на 11 декември 2003. Това е неговата възраст. Възраст на патриарх, на гръмогласен старозаветен пророк с бърз развълнуван говор, с гневни модулации в гласа, умен, недоверчив, отмъстителен. Човек, чиито думи и дела идват по внушение отгоре. Авторитарен старец, точно знаещ, как трябва да се живее и устройва, кой е виновен и защо по дяволите сме заедно от двеста години.
Иля Милщейн 

Вим Вендерс: Да не останеш сам в огромна къща
Само европейското кино днес, в епохата на електронните образи, на сателитните и кабелните комуникации, е запазило достойнството и морала си сред дивата какафония на образите и може да задържи лавината, която се спуска отгоре ни.

De-Phazz: Музикалният пъзел от Хайделберг
Стилът е трудно доловимо качество в живота. Всеки се стреми към него, но твърде малко са хората, които могат да се похвалят, че го притежават. Това, което е Стил за някого, за друг може да бъде просто проява на лош вкус. Но докато по този въпрос би могло да се спори надълго и нашироко, никой не може да отрече, че музиката на De-Phazz е просто въпрос на добър Стил. Ни повече, ни по-малко.
Милен Недев

Червеният сън на куклите
Филмът "Кукли" на Такеши Китано е странен сън в червено. Сън на куклите от театър Бунраку, които може би не искат да бъдат хора.
Андроника Мартонова

Разговор на Миглена Христозова с Теодосий Спасов
"За мен една композиция, едно музикално произведение, е фотография на съвременния звук. И в същото време е авторско мнение за живота, който аз виждам, запечатан със средствата на музиката..."

Апострофи: Гидон Кремер за Бах и за СССР
Под заглавие "Между светове" в мюнхенското издателство Пипер излезе втората част от автобиографията на Гидон Кремер, един от големите цигулари на нашето време.

"Свободата е стая под наем - писателите в България между жаждата за власт и презрението към властта"

Комедия дел Арте
Изкуството на импровизацията
Милен Недев

Зен литература
Една книга за едни е зен, тоест има стойност на учител, за други същата книга може да е недоразумение.
Димитър Събев

dZihan & Kamien Gran Riserva

"двама от най-своеобразните европейски звукови аранжьори и манипулатори на ритми... неповторим фънк както за философа, така и за техно фена..." - Cleveland Free Times

Гео Милев - ШАРЛАТАН И ШАМАН
от Никита Нанков

Паметта на фотографа
Преди повече от век френският писател Емил Зола е написал, че човек "никога не може да твърди, че със сигурност е видял нещо, освен ако не го е фотографирал"...

Homo Sapiens
Есето "The Homo Sapiens Syndrome" е предговорът към книгата на Никита Нанков "(Post)modernism & (Post)communist: Essays in Theory, Film, and Literature", която ще бъде издадена до края на 2003 г. в превод на хърватски от английски.

Депресия и писане
Анес ВЕРЛЕ, преподавателка по френска литература в университета на Прованс, разнищва опасните връзки между депресия и писане в "Магазин литерер".

История за Заека - Джон Ъпдайк
Умението си да улавя и най-дребния детайл Ъпдайк прилага най-добре в живописните си изследвания във вселената на секса. И в същото време писателят, който миналото лято навърши 70, смята себе си за наивен и невинен. Не се ли крие тук някакво противоречие, пита се Джини Дугари от „Таймс магазин".

Кореняк - лондончанка в елита на световното изкуство
Найджъл Рейнолдс

Силата да се изправиш
Кристофър Хитчинс, автор на Why Orwell Matters, рисува Джордж Оруел като свободомислещ човек, изправен пред неприятните истини

Теория за хаоса
За някои ателието на художника е светилище, за други - източник на вдъхновение. Крис Tърнър разнищва сложното взаимоотношение между художника и пространството, в което той твори.

Моби - новото звучене
В този материал Media Times Review Ви предлага разсъжденията на твореца за бъдещето на на музикалната индустрия, споделени в The Economist, под наслов "Светът в 2002 година".

Имре Кертеш - новият Нобелов лауреат за литература
"За творчеството си, с което насърчава крехкото противопоставяне на индивида срещу варварската тираничност на историята."
Йохен Кюртен

Филмът на Майкъл Мур "Противотанков юмрук под възглавницата"
Майкъл Мур е авторът на най-успешния американски документален филм "Противотанков юмрук под възглавницата? Няма проблем!". Филмът проследява американската култура на насилието и безпощадно критикува днешното американско правителство за стимулирането на тази култура и за насилието във външната политика на САЩ. Чуйте интервюто с автора на филма, публикувано в седмичника "Ди Цайт".

Микеланджело - принц или просяк?
Ренесансовият гений е обичал да се показва в ролята на гладуващ артист, но новооткрити факти го представят в една доста по-различна светлина.
Естел Ширбон

Исус - икона на нашето време
от Пол Валели

Росен Рашев-Рошпака: Ако седна да пиша книги, ше ги пиша като на дедо Йордан Радичков
"България е единствената балканска държава, която няма наивистична школа", твърди младият български художник Росен Рашев в разговор с Елена Владова

Media Times Review Special:
Пояснения и разяснения: интервю с Милан Кундера
Към първата от поредицата си уговорени срещи с Милан Кундера пристъпих нетърпелив да проверя, доколко огромната популярност на един от най-значимите европейски писатели се дължи на някакво нерационално усещане, чувство, което да придава същността на неговото силно интелектуализирано изкуство.
Луис Оупънхайм

Media Times Review Special:
Голият и живият
Неговият дядо Зигмунд изследваше човешкият ум, докато Лусиан Фройд е майстор на тялото. Но какво принуди най-големият жив британски художник - реалист да бъде обзет от желанието да търси истината?
Една откровена статия за един откровен художник, написана от Питър Конрад и публикувана в "Observer"

ДАДА - Тотално отрицание
“Ние отхвърляме всичко, което е копие или описание, за да позволим на Елементарното и Стихийното да действат в пълна свобода”
Диян Ангелов

Media Times Review Special:
Гейбриъл Бърн
"Винаги съм правил това, което съм искал. Вероятно заради това и не съжалявам за нищо."
подготвил Милен Недев

Media Times Review Special:
Виктор Пасмор... и още нещо
"За мен той щеше да остане просто едно име, ако случайно не бях открил, че негови платна стоят почти цяла година, изложени на втория етаж на галерия "Тейт" в Лондон, а експозицията носи предизвикателното заглавие: "Victor Pasmore: Changing The Process Of Painting"
Николай Бойков
публикувано до август 2002

Интервю с Дж. Р. Р. Толкин
Разговор на Денис Геролт с автора на "Билбо Бегинс" и "Властелинът на пръстените" в предаването на BBC Radio 4 "Четете нататък..."

Дейвид Бауи - импресарио от новия век
В звукозаписното студио в Манхатън е спокойно, Гери Леонард настройва китарата си, докато останалите музиканти от групата правят почивка.

Людовик Навар - странното ново лице
Людовик Навар е странното ново лице, появило се в съвременната френска музика. Възхвален от всички за своя удивителен дебют от 1995 година "Boulevard", той изчезна задълго от музикалната сцена.

Стар майстор, нови ръце
Алек Уилкинсън

Кълбо от косми и мастило
Профил на Жан-Пол Сартър
От Пол Джонсън

"Това е лудост"
Уди Алън казва мнението си за терористичните атаки. В интервю за Spiegel Online той казва, че се надява отмъстителните удари на САЩ да останат ограничени.

Бардът на простите неща
За поетът-лауреат Били Колинс, писането на поезия е като дишането.
Един добър материал за тазгодишния лауреат на САЩ, приготвен от Линтън Уийкс

Идеите на Бенджамин Барбър върху капитализма и конфликтите не изглеждат вече толкова академични.
Разговор на Меган Розенфелд с Бенджамин Барбър
Washington Post

Писателят, който взе наградата.
Интервю на Линтън Уийкс с В.С.Найпул
Washington Post

Тестино като изкуство.

Думите зад авангардното кино.
Дейвид Линч

Диаманти за вечеря
От Лилиан Рос
NEW YORKER